Бір нәрсе анық: Ел басқарған адамның артында міндетті түрде сөз қалады. Оның жақсы атына да, жаман атына да баға беретін халық. Халық – сүзгі. Бұған дейін аса жоғары лауазымды қызметтер тізгінін ұстаған, Алматыны басқаруға келген Бақытжан Әбдірұлы Сағынтаев қалалықтар есінде несімен қалды? Енді осы төңіректегі бірнеше лепесімізді тарқатып айтайық.
Мемлекеттік қызметтің майын ішкен басшының алғашқы қадамын ең алдымен ел ішіне тәртіп орнатудан бастайтыны бесенеден белгілі. Тәртіп бар жерде тазалық бар, мәдениет бар. Кез келген саладағы дағдарыстың басты себебі осы тәртіп, талаптың дұрыс жолға қойылмауынан бастау алып жатады. Бақытжан Әбдірұлы да Алматыға келе саласымен ең алдымен тәртіп мәселесін қолға алды да, Түрксіб ауданына тартты. Полицияның қызметін қатты сынға алды. Жаға ұстататын жағдайларды өз көзімен көрді. Полиция өкілі бұған дейін қордаланып қалған мәселелердің көп жылдардан бері өзекті болып келе жатқанын айтты.
– Көп жылдардан бері ме? Сіз көптен бері істейсіз бе? Онда сіздер түк шешпейсіздер. Осыған үйреніп кеткенсіздер, – деп әкім мәселені қабырғасынан қойды. Айтқандайын, Бәкең шаһарда алдымен әлеуметтік әділетсіздіктерді, теңсіздіктерді қалпына келтіруге баса көңіл бөлді. «Шетсіз қала» бағдарламасы сол тірліктің хабаршысы болды. Мақсат – қаланың ортасы мен шетінде орналасқан тұрғындарға көрсетілетін қызметтің өз деңгейінде болуы. Мәселен, тұрғындарға сол тұрған жерінде әлеуметтік жағдайына, рухани сұранысына талапқа сай жауап берілуі керек. Бұл мәселе өз кезеңімен біртіндеп шешімін таба бастады.
Әрине, адамдардың әлеуметтік, тұрмыстық жағдайына алғашқы кезекте көңіл бөлу – кезек күттірмес міндет. Қалалық мәслихаттың депутаты ретінде бұл бағыттағы шүкіршілік ететін жұмыстардың басы-қасында болғандықтан оны баяндап жатуға уақыт кетірмейін. Әлгінде мақаланың басында айтылған тәртіп, мәдениет мәселесіне назар аударғанды жөн көрдім. Ең бастысы, шаһардың рухани болмыс-бітіміне өзгерістер енді.
Рас, бұған дейін Иманғали Нұрғалиұлының тұсында қала руханиятына айрықша көңіл бөлініп, рухани серпіліс басталған еді. Сол соқпақты алға жалғап, нақты істерімен серпін берген бірден-бір әкім осы – Сағынтаев болды.
Алматыда белгілі тұлғалар атында мұражай бар. Олардың бәрі мемлекет меншігінде. Солардың ғана емес, жалпы ұлт ұстазы, ұлы реформатор, Алаштың ары мен бары Ахмет Байтұрсынұлы атындағы мұражай жекенің қолында болып, тозып бара жатқанын «Алматы ақшамында» әлденеше рет жазғанбыз. Тіпті, белгілі адамдардың атынан үкіметке хат та жөнелтілген. Иманғали Нұрғалиұлының тұсында сең қозғалып, өзі кеткен соң кешеуілдей берген. Қысқасы, бұл мәселе 30 жылға жуық айтылып келген. Оған Сағынтаевтың келуімен нүкте қойылып, мемлекет меншігіне өтті. Осы рәсімде сөйлеген сөзінде ол: «Өз халқына өлшеусіз қызмет еткен тұлғаларға мерейтойын күтіп отырмай, үздіксіз құрмет көрсетіліп отыруы қажет. Бұл мұражай да тарихи маңызын сақтай отырып, қазіргі заманауи талаптарға сай жаңа жобалармен жасақталып, елге қызмет етуі керек» деді. Айтылды. Орындалды. Мұражай аумағы түгел абаттандырылып, қасындағы саябаққа Ахаңның ескерткіші қойылды.
Димекеңнің кезінде жазушылармен жүздесіп тұрудың жиі болғанын аңыздай еститінбіз. М.Әуезов, Ғ.Мүсірепов, С.Мұқановтар ол кісімен тіке телефонына шығып сөйлесе беретін болған екен. Демек, жазушыға есік қай кезде де ашық болды деген сөз. Бұл үрдіс ұлт үшін қызмет етті. Қаламгерлер қоғамның жүрек қағысындай ғой. Жазушыға қарап қоғамдағы өзгерістер де сүзгіден өтіп отырған. Қазіргі Мемлекет басшысы болса да жазушының баласы. Бұл кісі де алғашқы қадамының бірін Жазушылар одағына қамқорлықтан бастаған. Осы үрдіс әкім тарапынан да қолдау тапты.
Қалабасы да шаһарға келе салысымен ұлттық құндылықтарға, қасиетті қара шаңырақ Жазушылар одағына ат басын бұрды. Сол кездесудің жуан ортасында осы пақырыңыз да отырған.
Бұл кісінің әкесі Әбдір ел басқарған, халыққа сыйлы болған. Әлгі «әулиелерді» жастанып оқыған (ол кездегі басшылар әдебиетті жақсы білетін). Тегінде бар тегін болсын ба, сол тәрбие оны Жазушылар одағына алып келді. Бәрінен де сондағы Сағынтаевтың сөзі сұңғыла, сұрапыл шықты. Былай деді-ау:
«Мен осы жерге, сіздердің алдарыңызға келгенше, қасиетті шаңырақтың босағасын аттағаннан айрықша толқу сезімін бастан кештім. Ұлылардың табанының ізі қалған киелі жер ғой. Әкем қаламгерлерді қатты қадірлеуші еді. Бала күннен көңілімізде қалып қойған сурет. Сіздердің жер жарған аттарыңыз бар, сол аттарыңызға сай өмір сүру мүмкіндіктеріңіз де жоғары болуы керек».
Қаламгердің қоғамдағы орнына бұдан артық баға бола қоймас. Қаламгерлерге деген құрметке елге деген құрмет өлшемімен қаратып айтылған сөз. Әкім сөзінде тұрды. 1958 жылдан бері жөндеу көрмеген шаңыраққа қыруар қаржы бөлдіріп, жаңартып берді. Алматыда тұратын 400-ге жуық Жазушылар одағының әр мүшесіне 500 мың теңгеден грант бөлдірді. Бұл марапат жыл сайын үздіксіз жалғасып келеді. Бұл сый қаламгерлер тарапынан «Сағынтавтың соғымы» деген бейнелі сөзге айналып, тасқа жазылып қалды. Мұның сыртындағы басқа да қолдау шаралары бір төбе.
Ең бастысы, тәжтажал басталғалы жаралы жолбарыстай хал кешкен Жазушылар одағы мен оның мүшелері ине-жіптен шыққандай шырайы кіріп қалды.
Шын рухани бүтін кісіге қасаң қағидаларға құрылып, қатып қалған нұсқаулардың қатысы бола бермейді. Мұндай шаблондарды ондай басшы кез келген жағдайда бұза алады. Осы шектеу, шеңберлерден шыға алған басшы рухани тұлғаға айналады. Осы ділгір қасиет өз тегінен тамыр тартатын Бақытжан Әбдірұлы сондай тұлға екенін Алматыны басқарған аз уақыттың ішінде дәлелдеді. Әрине, біреуге жағымпазданатын жағдайымыз жоқ, дейтұрғанмен де көргенді, сезінгенді айту парыз. Бір мысал келтірейін.
Шерхан Мұртаза өмірден озған соң, көп ұзамай ол кісі тұрған үйге ескерткіш-тақта орнатылды. Сонда былай деді-ау.
– Бізде көп дүние қағазға байланысты шешіледі. Қағазға әлденені жазамыз да, сол сияның артындағы азаматтың кім екенін ұмытып кетеміз. Біз бәрін таразыға салып қоямыз. Өкінішті-ақ. Осының бәрін жасап жүрген өзіміз. Ал Шерағамыздың дүниеден өткеніне жыл толып жатқан кезде, қағазға қарап қаламыз ба? Осылай қағаздың бәрін ысырып тастап шешім қабылдадық. Мұндай шешім бір жылдан кейін емес, бес жылдан кейін емес, марқұм болған күннің ертеңіне қабылдануы керек. Өйткені, бұл азамат – елдің азаматы. Тек «елім» деп қана өтті. Сол себепті, осындай ізгі шаруаның басы-қасында жүргеніме қуаныштымын.
Сағынтаевтың соңында қалған сұңғыла, сұрапыл сөздің бірсыпырасы осы. Оның бәрін тәптіштеп жазуға шағын мақаланың көлемі көтере қоймайды. Осының өзінен-ақ рухани биік басшы ең алдымен елдің бақыты деп батыл тұжырым жасауға болады ғой.
Қайда жүрсең де бар бол, нар бол, Бақытжан Әбдірұлы!
Қ.ҚОШҚАРҰЛЫ.