Бұрын қазақ жерінде, ұлы дала төрінде бір қиық орамал сезім білдірудің де тамаша символы болған. Қыздар өзіне ықыласы ауып үнсіз жүрген жігітке деген ілтипатын кестелі орамал сыйлау арқылы білдірген.
Үйімізге қонаққа келген үлкен кісілер кәмпитіне қосып міндетті түрде орамал алып келеді. Өзіміз де сөйтеміз, шәй, тәттіге қосып ала барамыз. Орамалсыз сыйлықтың сәні болмайтындай.
«Орамал тонға жарамаса да, жолға жарайды», «Орамал тон болмайды, жол болады» деген орамды сөздер бекер айтылмаса керек. Орамалды құрмет тұтатындар мойнына салады, қадіріне жеткендер басына тартады.
МӘМІЛЕ
Қазақ әйелінің ақ жаулығы араздасқан екі тарапты бір мәмілеге келтіру, екі жаққа араша түсу қызметін де атқарған. Бұл көбіне қыз, жесір дауы кезінде, екі рулы елдің арасына сызат түсуге шақ қалған сәттерде болған. Сондай-ақ, өзге де келеңсіз жағдаяттар кесірінен ағайын арасына сызат түсіп, талас-тартыс туындап, тіпті ол ауыл-ел өмірін ала тайдай бүлдіретіндей жағдайға жетіп өршіген тұста, ауыл-аймаққа беделді аналар, әжелер екі жақты мәмілеге келуге шақыру мақсатында басындағы жаулығын ортаға лақтырған. Ал ананы сыйлайтын, ақ орамалдың қасиетін бағалайтын ерлер оны аттап өтуге киесінен қорқып, жұдырыққа емес, уәлі сөзге тоқтаған.
ҰРПАҚ
Қазақ қызы басына үкілі тақия киген. Ұзатылып, оң босағадан аттағанда, сол әулеттегі сыйлы ана «бүгіннен бастап қыз дәуреніңмен қоштастың, енді келін болдың» деп басына орамал салған. Қазір де келінге орамал салу дәстүрі мән- маңызын, құндылығын жоғалтқан жоқ. Бұл үрдістің қазақтың сүйегімен кететініне бек сенімдіміз әрі қуанамыз.
Иә, жас келін үшін орамал жаңа өмірдің басталғандығының символы. Яғни ақ жаулық – қыз емес, келіншек, біреудің жары, отбасылы екеніңді білдіретін белгі. Ендігі жерде сол орамалдың әдебін сақтауға міндеттісің деген сөз.
Адамның шашы барлық теріс энергияны тез тартып алатын қасиетке ие, ауадағы шаң-тозаңды да өзіне жинап, сіңіріп алады. Қазақ әйелі баласын орамалсыз емізбеген. Тамақ істегенде де жалаңбас тұрмайды, шашы тамаққа түседі. Ертеде аналарымыз «Орамал деген сендерді жамандықтан қорғап тұратын мықты қорғаушы. Жалаңбас жүрмеңдер, ырымға жаман» дегенді айтып отырудан жалықпаған. Демек, басында орамалы бар әйелдің ауру-сырқаудан алыс болатыны айтпаса да түсінікті. Ал әйел- ана сау болса, ұрпақ та сау деген сөз.
АҚ ЖАУЛЫҚ
...Ауылға келгеніме екі апта. Ертең жолға шығамын. Сондықтан бүгін анамның ұядай жылы бөлмесіне жаттым.
Шешем пештің түбінде. Мен жанында. Менің жанымда кішкентай қызым пысылдап ұйықтап жатыр. Бөлмеде үстел шамы. Анам жүзін маған бұрып бір қырымен жатыр. «Айналайын, бір түйір қызым, аман жүр қашанда!» деп күбірледі бір кезде. Ал мен өз қызым жатқан жаққа қарайлап қоямын, «көрпесін ашып тастамады ма екен» деп, «күнім» дедім сосын күбірлеп...
...Ал бүгін жаулығы ағараңдап анамның мені бұрынғыдай қарсы алмайтынын білсем ғой...
БОСАҒА
Адам аяғы сәл саябырсып, кенже екі келін шелпек, бауырсақ пісіру қамына, ал үлкен жеңгем Сәуле екеуміз анамның жамбасы жерге тигеннен кейін, бөлмесін ретке келтіруге кірісе бастағанбыз.
Жеңгем шешемнің бөлмесіне таяй бере, иіліп сәлем етіп барып енгенде, жүрегім тулап кетті. Бейне анам тірі, пештің түбінде мызғып алуға жатқандай әсерленгенім. Тамағыма тас кептеліп қалды сосын. Анамды іздеп жүрмін...
Қазақта босағаға сәлем салу салты барын білемін ғой, бірақ көзбен көрген тым әсерлі екен. Біздің дәстүр неткен ғажап!
Жеңгемді жақсы көріп кеттім.
АЙНАЛАЙЫН!
Күн салқындау. Денем тітіркеніп тоңғандаймын. Шешем қайтыс болғанда көзіндей көріп, үстіме үй ішінде іліп жүрейін деп бір жылы жемпірін, сосын шағын шәлісін ала келген едім. Бірақ сол бойы шкафта тұрды. Тоңғасын, әлде анамнан демеу тіледім бе, білмеймін, жүннен тоқылған шәліні басыма тағып, ал жемпірді киіп алдым.
Үстімдегі өзгеше жемпірді, басымдағы орамалды бірден тани қойған кішкентай қызым жүгіріп келіп аса бір сүйіспеншілікпен түймелерін салып берді. Келесі бөлмеде отырған ағасына:
– Олжа-а-ас, әже келді! – деп қояды күлімдеп. Көзімнен жас шығып кетті.
Шешеме «жалғыз қызың болсам да менің балаларымды бауырыңа баспайсың, ұлдарыңның бала-шағасына жақынсың» деп өкпелеуші едім. Менің ұл-қызыма арнайтын сөзі «Айна-а-лайын!» ғана болатын. Онда да бір жылда бір-екі аптаға ғана баратынбыз.
Баланы алдай алмайсың, ол риясыз көңілді дәл таниды. Қызым шешемнің жемпірін киіп тұрған мені ұза-а-ақ құшақтап тұрды. Кішкентай жүректің мұнысын «айналайын» деген сиқырлы сөздің иесіне құрмет көрсетіп тұрғаны деп білдім.
Бүгін анам түсіме кірді...
ШАРҚАТ
Біздің жақта жүн орамалды, шәліні шарқат дейді. Компьютерде ұзағырақ отырып қалдым білем, бойым тоңазыды. Шешемнің шарқатын иығыма жамылып алдым. Шап-шағын болса да жып-жылы, өне бойыма жылылық тарап сала берді.
Сәлден соң қызым екеуміз сыртқа шықпақшы болып едік, «әженің орамалын тартайыншы» деді. Сосын басына тартып бердім.
– Ух, жылысын-ай! – деп қояды өзі.
Менің түйгенім: анаңның өзі кетсе де, жылуы мәңгі қалады екен...
НАҒАШЫ
Ауылға анамның жылдық асына барғанда Шымкенттен келген әпкем «енді қайғы болмасын, бастарың ылғи ағарып жүрсін» деп иығыма қымбат орамал жауып еді. Матасы жұмсақ екен. Әдетте үйге келген мейманның әкелген жақсы сыйлығын өзіне қимай, «сандыққа» салып қоятыны бар әйелдердің. Ондағысы – мен де бір жақыныма сыйлармын дейді ғой.
Мына орамалды үйтпедім. Айттың алғашқы күні жұмыс орныма, әріптестеріме дастархан жайып, анама бағыштап Құран оқытарда тағып алдым.
Ауылда жас келіндерге дейін орамалсыз жүрмейді. Кеше садақада байқағаным, желге тотығып, күнге күйіп, күйкі тірліктен титықтап азыңқырап жүрген кейбір ауыл келіндерінің жүзін де ерекшелеп тұрған осы орамал!
ТӘРБИЕ
Қазанға ет салып қойған. Қамыр илемекші болып еді, ұн бітіп қалған екен. «Еттің пісуіне әлі бірталай уақыт бар, жақын маңдағы базарға барып келе қояйын, басқа да керек-жарақты ала келермін», – деп ойлады. Бірақ шашы ұнамады, сосын ақ орамал байлай қойды.
Базарда кісі көп. Ұнға барған адам балаларына жылы шұлықтар таңдап кетті. Әйел деген сол ғой. Шәй демдейтін шәйнек те ұнай қалды. «Жүзім алсаңшы, қызым», – деп жылы сөйлеген әжейдің де көңілін қимай, бір келі жүзім сатып алды.
Байқағаны – бұл кейуана ғана емес, базардағы өзіне жолыққан сатушының бәрі бұған жылы, абайлап (әсіресе, жастар жағы), өзгеше ілтипатпен қарағандай болып көрінді.
Әйел олардың өзіне емес, басындағы ақ орамалға құрметпен қарағанын түсінді. Түсінді де, қайнаған базарда жүріп сол орамалға лайықты болуға, дұрыс сөйлеуге, әдепті көрінуге тырысты.
Адам тұрмақ, бір қиық орамал да әйелді тәрбиелей алады екен-ау! Өзін жеңіл сезініп үйіне оралған әйел айнаға қарады. Айнадан ақ жаулықты анасын көрді...
(Базарға шыққан кейіпкер өзім еді).
СИҚЫРЛЫ
Үйге күтпеген қонақ келіп қалған. Демалыс, шашым жуылмай тұрған соң, ыңғайсызданып орамал тартып алған едім.
Қонақтар кеткен соң ыдыс-аяғымды жуып тастап, сәл мызғып алайын деп жата қалғанмын, әлгі орамалды шешпестен. Әдеттегідей ұл мен қыз да жантая кетті жаныма (мұндайда марқұм шешем, «ұйықтата ма бұлар» деп зілсіз ренжуші еді).
Бетімнен алма-кезек сүйіп жатып ұлым кенет:
– Анашым, сіздің бетіңіз әдемі- і-і болып тұр ғой, – деді алақанымен жұмсақ қана аялай сипап өтіп.
Әлгі орамалдың сиқыры ол! Оның құдіреті балаға да сезіліп тұр, ә?!
Марқұм Гүлбаршын жеңгем басынан орамалын бір тастамай кетті ғой! Алғаның (Ақтөбе облысы) қызы еді, орысша өскен. Мен ол кезде оқушымын. Есімде, келін болып түскен күнінен орамал салды. Кейде алып тастап, жалаңбас жүретін. Сырттан кіріп келе жатқан үлкен кісілерді көрсе, басына байлап ала қоятын.
Бірде шешем «ыңғайсыздық тудырып жүрсе тақпай-ақ қой» деді. Бірақ тақпай жүре алмады. Тіпті кейін: «Орамалымды шешсем, басым ызғып, тоңып тұратындай», – дейтін күнге жетті марқұм.
Сонымен, орамал – әйелдің болмысын толықтырып тұратын көркі, қала берді денсаулығы дедік. Тіпті, ары мен сәні деп әспеттесек те артық емес. Орамал да – әдемілік символы. Тек оны тұмшаланбай, қазақша таға білейікші. Бұрынғыдай емес, қазір орамал тағудың түрлі заманауи әдісі бар. Кез келген киіммен үйлестіріп байлап алуға болады. Сондықтан қазақтың орамалы – ол өміршең дүние.