Алматыда тұңғыш рет тек қазақ тілінде «Sana Business Forum» аталатын бизнес форум өтеді. Алқалы жиынға қаржыгерлер, экономистер және кәсіпкерлер қатысады. Жиынды ұйымдастырушылар оны экономика, бизнес және қаржы салаларында тәжірибе алмасуға және өзекті мәселелердің шешімін табуға септігін тигізетін кәсіби платформаға айналдыруды көздеп отыр. Осыған орай, біз тұңғыш рет мемлекеттік тілде бизнес форумды ұйымдастырушылардың бірі, белгілі экономист, қаржыгер Мақсат ХАЛЫҚПЕН тілдескен едік.
САНАДА МӘДЕНИ ТӨҢКЕРІС ЖАСАУ КЕРЕК
– Алматы қаласында тұңғыш рет қазақ тілінде «Sana Business Forum» өтеді. Жаңа жағдайдағы бизнес мүмкіндіктерін қарастыруға арналған форумға Үкімет мүшелері, беделді бизнесмендер, жергілікті кәсіпкерлер қатысуда. Бүгінгі іскерлік жиынның маңызы туралы айта кетсеңіз...
– «Sana Business Forum» бизнес форумы еліміздің тарихында елеулі орын алады. Мұны өткізу қоғам қажеттілігінен туып отыр. Бұған дейін қаншама бизнес форумдар өтті. Мемлекеттік деңгейде де өткізілді. Бәрінің басы мемлекеттік тілде басталып, аяғы орысшамен тынады. Бастан-аяқ қазақ тілде өткен форум некен-саяқ. Әрбір экономикалық форумға қатысқанда іштей қынжыламыз. «Қазақша өткізетін спикерлер жоқ, форумның деңгейі төмендеп кетеді» деген сылтаулар айтылады. Осы стереотипті бұзуға ықпал етіп жатқан ниетіміз бар. Осы бағытта жұмыс жасап отырмыз. Біз мұны барынша жоғары деңгейде өткізуге күш салдық. Мақсат – үкімет, бизнес, ғылым арасында байланыс орнататын үлкен платформа құру. Өйткені, алқалы жиынға үкімет мүшелері, ғалымдар, нарықтағы тәжірибелі мамандар, белгілі кәсіпкерлер тартылды. Өздерінің ойларымен бөлісті. Бастысы, үкімет мүшелеріне де тікелей ұсыныс айтуға мүмкіндік туды. Сондай-ақ, «Sana» деп атауымыз бекер емес. Біз ұлттық экономиканы қалыптастырып, халқымыздың әл-ауқатын арттырып, өзіндік бірегей экономика құруға ұмтылсақ – әуелі санада өзгерістер болуы керек. Бір сөзбен айтқанда, санада мәдени төңкеріс жасауымыз тиіс.
– Қаржының есепсіз сыртқа кетіп жатқаны рас. Қазір Қазақстан басқа елдер үшін майшелпек және банан елге айналып отырғаны өтірік емес. Осы тұста сыртқа кеткен қаржыны қайтаратын заңға қол қойылды. Мұның елге тигізер пайдасы неде?
– Сыртқа кеткен активтерді қайтаратын заң шықты. Арнайы комиссия құрылды. Бірақ бұл комиссия Бас прокуратураға емес, ел Президентіне тікелей бағынуы қажет деп есептейміз. Себебі, оның дәрежесін, құзыретін осылай ғана арттыра аламыз. Бұған кімдер мүше болады, ол жағы өте маңызды. Онымен қоса, 100 миллион доллардан асатын соманы іздейтін көрінеді. Кейін одан да төмен қаражаттарға іздеу салады. Тіпті, 1 миллион доллар қаржы болса да, ол – халықтың қаржысы. Ел-жұрттың салығынан жиналған бюджеттік қаражат. Неге оны санамауымыз керек? Меніңше, қоғамдық бақылау болуы тиіс. Осыған дейін елімізден шығып кеткен 160 миллиард доллар былай тұрсын, әлі де заңсыз және заңды жолмен, әртүрлі схемамен шығып жатқан қаражат көп. Сондықтан осындай қитұрқы схеманың жолын бөгеуіміз керек. Мәселен, шелектің түбі тесік болса, одан судың ағуы ешқашан тоқтамайды. Шелектің тесігін бітеп, шетелге кеткен қаражатты нақты қайтару жолдарын жасайық. Әртүрлі бейресми деректерде 200 миллиард доллардан асады делінеді. Теңгеге шақсақ, 100 триллион теңгеден асады. Бұл – Қазақстанның жалпы ішкі өнімімен тең қаражат. Яғни тағы бір Қазақстан шетелде жүр деген сөз. Қазір қайтқан мал-мүлікті жарияға жар салып, айқайлап айтып жүрміз. Алайда, бар болғаны – 730 миллиард теңге. Ол әлгі мысалға алған 100 триллион теңгенің 1%- ына да жетпейді. Жарайды, 30%-ы қайтса бір жөн. Сондықтан алда қыруар жұмыс атқару қажет. Көзбояушылықтан гөрі жоспарлы, жүйелі жұмыс жасауымыз тиіс.
Сырттан қайтқан қаржыны Ұлттық қорға түгелдей аудару қажет. Мемлекет басшысының бастамасымен 18 жасқа дейінгі балаларға е сепшот ашылып, Ұлттық қордан қаражат бөлінеді. Елге қайтып жатқан мол қаржыны сонда аударсақ, көлемі ұлғаяды. Қазіргі уақытта онда 57 миллиард доллар бар деп айтылады. Шетел асқан мал-мүліктің 50 миллиард долларын қайтара алсақ, Ұлттық қордағы қаржы 100 миллиардқа жетеді. Көлем артқан сайын инвестициялық кіріс тек көбейеді. Қазір тағы да қор ашылып соған шетелден қайтқан қаржыны салмақшы. Бізде ондай қорлар ашылды ғой. Мысалы, «Қазақстан халқына» деген қор бар. Ол туралы көп айтылмайтын болды. Қаражаты қайда, қалай жұмсалып жатыр беймәлім. Жаңадан ашылатын қор да соның кебін кимесіне кім кепіл? Егер сырттан келген қаражаттар Ұлттық қорға құйылса, онда Ұлттық банктің қадағалауында болады. Сосын Ұлттық қорға да түрлі себеп айтып, қол сала бермейік. Бюджет тапшылығын Ұлттық қор аударымдары арқылы толтырып отырмыз. Яғни келешек ұрпақ қорын анау-мынауды дақпыртып жұлмалап жатырмыз. Демек, елдегі бюджет саясатын қайта қарайтын кез жетті.
БІЛІМ ОШАҚТАРЫНА «ҚАРЖЫЛЫҚ ӘЛІППЕ» ПӘНІН ЕНГІЗГЕН ЖӨН
– Халықтың қаржылық сауатын арттыру үшін не істеуіміз керек?
– Ең бірінші кезекте, ұлттық бағдарлама қабылдау керек. Бүгінде Ұлттық банктен, Қаржылық қадағалау агенттігі бөлініп кетті. Оларда халықтың қаржылық сауаттылығын арттыруға қатысты бағдарлама жұмыс жасайды. Алайда, оның нәтижесі көңіл көншітпейді. Бұл мемлекеттік дәрежеде үлкен мән беретін бағдарлама болуы тиіс. Мектептің 4-сыныбына «Қаржылық әліппе» деген пән енгізуге болады. Себебі, Гарвард университетінің зерттеуін негізге алсақ, 7 жастан бастап қаржылық білім бере беруге болатын көрінеді. Әрине, енді әріп т ани баст аған бүлдіршінге қаржы туралы айтқан ерте болар. Дегенмен, 10 жастың шамасындағы балаға қаржы әліппесін үйретуге болады. 6-7-сыныпқа көшкенде «Экономикалық кіріспе» деген пәннен сабақ берсек дұрыс-ақ болар еді. 9-10-сыныпта «Кәсіпкерлік негіздері» деген пән енгізейік. Сонда өз ұрпағымыздың қаржы жөнінен сауаттылығын арттырып, бизнеске ынтасын ашар едік.
Тағы бір мәселе – мұғалім. Сабақ сағатын толтыру үшін кітапханашы, география, математик кәсіпкерлік жайлы дәріс беріп кетпеуі керек. Бұл сабақты арнайы дайындалған экономист, қаржыгерлер оқытуы қажет. Сол кезде қандай да бір эффект орын алады. Сондай-ақ, балаларға арналған қаржылық кітаптар дайындалса деген ойдамыз.
Мемлекеттік телеарналарда арнайы бағдарламалар жүрсе деймін. Онда қалай қаржыны үнемдейміз, қор нарығы, депозит, облигация, акция және т.б. көтеретін тақырып жетеді. Сонымен қатар, несиеге әдейі тоқталайық. Кіріс пен шығыс категориясын есептеу, неғұрлым шығындарды азайтып, кірістерді ұлғайтуға болады – бәрі- бәрін қарайық. Қаржылық сауаттылыққа қатысты оқыту, үйрету платформасы құрылуы тиіс.
– Біздегі жаппай 10% салық саясатынан бас тартып, дамыған елдердегі озық тәжірибелерді енгізетін кез келді ме?
– Әлбетте! «Салық кодексі» әзірленді. Жеке табыс салығын салу бойынша прогрессивті көрсеткіш қолданылатын болып тұр. Мәселен, 100 мың теңгеге дейін айлық алатын азаматтарға мүлдем салық салынбауы керек. Одан жоғары болса белгілі бір деңгейде пайыздарды көбейте берсе болады. Табысы 1 миллионнан теңгеден асса 15%, 2 млн-нан асса 20 % деп бөліп қарастыруға болады. Табысына қарай салығын салу өте маңызды. Белгілі бір деңгейде бюджет кірістерін арттырады. Содан кейін «Байлық салығы» жөніндегі ұсыныстар айтып жүрміз. Бұл да тым шектен шықпауы қажет. Белден бассақ, бай-қуаттылар байлығын жасыра бастайды. Көлеңкелі экономика өседі. Еуропа елдерінде салық төлемеуі үшін азаматтықтан бас тартып, өзге жақтан азаматтық алып жататын жағдайлар ұшырасады. Бізде өте қымбат тауарлар алып, Ferrari, lamborghini автомобильдерін мінгісі келетіндер жетерлік. Оларға тиісті салығын салу қажет. Өйткені, сондай дәрежеге лайықты болып жүргің келсе, өз мемлекетіңе салықты көп төле. Бұндай салық реформасы аса ауқатты олигархтар мен қарапайым азаматтар арасын жақындатады. Айлық-табысқа күнелтіп жүргендерге салықты үйіп сала бермей, бай-бағландарды да көлемді салық төлеуге итермелеу керек. Бұл кедей азаматтардың әлеуметтік теңсіздігін шешеді.
ҚАРАЖАТ ҚАЗАҚ ТІЛІНДЕ «СӨЙЛЕСЕ»…
– Екінші деңгейдегі банктер кемінде несиені 27%-дан асырып береді. Араб елдері банктеріндей неге 3%-бен несие бермеске?
– Сұрақ өте орынды. Әлемнің дамыған елдерін қарайтын болсақ, тек Сауд Арабиясында ғана емес, Америка Құрама Штаттары, Еуропа елдерінде несие пайызы әлдеқайда төмен. Керек десеңіз, ипотекалық несиелері 3-4%-дан аспайды. Бізде неге 20%-ға дейін көтеріледі деген сұрақ туындайды. Оған мардымды жауап жоқ. Басты себеп – ақша несие саясатындағы олқылықтарда. Бұған әсер етіп тұрған фактор – инфляция. Экономикада «кешегі ақша бүгінгі ақша емес, бүгін ақша ертеңгі ақша емес, ол – құнсызданған ақша» деген сөз бар. Яғни кілтипан – ақшаның құнсыздануында. Озық елдер, оның ішінде Еуропа мемлекеттерін қарасаңыз, инфляция 1-2%. Оларда соңғы жылдары ғана 5%-дан асып қарқынданды.
Десе де, біздегідей 20%-ды құрап тұрған жоқ. Осыны екінші деңгейлі банктер ескеріп, 27% мөлшерде кредит беріп отыр. 2008 жылға дейін несиелер азаматтарымызға оңды-солды таратылды. Солар проблемалық несиелер болып жинақталды. Кейінірек осының салдарынан бірнеше банктер жұтылды. Проблемалық несиелер болған БТА банк «Казком» банкке өтті. Өздері де «Халық банк» құрамына өтуге мәжбүр болды. Сонымен қоса, осыған тікелей әсер еткен жағдай мәселелік несиелердің қордаланып қалуы еді. Бұл арада да жалған несие рәсімдеу де болған. Орташа статистикаға қарағанда, 3/1 адам алған қаржыны қайтармайды. Соның есесінен пайыздық мөлшерлеме өсіп кетеді. Кейбір кепілсіз несие алғандар «көлігімді, үйімді кепілге қоймадым, төлемеймін» деп міз бақпай жүріп алғандар ұшырасады. Бірақ олар болашақт а жұрт а латын не сие пайызының өсуіне ықпал етіп тұрғандығын біліп, елемейді. Мұндай енжарлықтың артында азаматтық жауапкершілік тұрады.
Базалық пайыз да инфляцияның жоғары болуымен түспей тұр. Ұлттық банктің базалық мөлшерлемесі 16,75%. Ондай жағдайда несие алған екінші деңгейлі банктер одан төмен халыққа кредит бермейді. Заң бойынша олар 56% несие беруге құқылы. Банктердің шегін 30%-дан асырмау қажет деген пікірдеміз. Бұл жұртқа қатты ауыртпашылық түсірмес еді. Инфляцияны тежейік. Ол үшін отандық өнімнің бәсін арттырайық. Сол кезде 7-8% несие беріледі. Азаматтар мемлекеттен арнайы ипотекалық бағдарлама сұрап әуреленбейді. «7-20-25», «Баспана хит» дегенге жүгіне бермейді. Кез келген адам барып банкке кіріп, 7-8% ипотекаға үй ала беретін болады.
– Қаржы тақырыбындағы маңызды мəліметтің дені – орыс немесе ағылшын тілінде. Енді қайтеміз? Қаржы нарығын қалай қазақша сөйлетеміз?
– Қазір қандай кітап шықса да, тікелей ағылшын тілінен аударылады. Бұл аударма саласындағы оң өзгерістерді көрсетеді. Жас мамандарға да көптеп қолдау көрсету керек. Өзіміздің жас ғалымдар қазақ тілінде жеңіл, түсінікті оқулықты үлкендермен бірлесіп, шетел тәжірибесін ескеріп жазса дейміз. Ол қаламақы дайындау, арнайы грант бөлу және т.б. қолдаулар арқылы іске асады. Сонда бизнес, экономика, қаржы секторында көптеп кітаптар жазылады.
Ұлттық экономиканың бет-бейнесін көрсету үшін хакім Абайдың еңбекке баулу, адалдық, кәсіпті игеру, мал табу сынды идеяларын алуға әбден болады. Алаш ардақтыларының барлығы – бір-бір тау тұлға-тұғын. Алаш орда көсемі Әлихан Бөкейханов экономист болған. Ұлт зиялылары құрған мемлекет 5 жыл ғана тұрған шығар. Арты репрессия құрбанына айналды. Олардың жапондық үлгі арқылы даму стратегиясы өте орынды. Яғни ұлттық мемлекетті сақтап, өркениет көшбасшысына айналдыруға тырысты. Жалпы қазақ ұлтының тілі, ділі өркендеуі үшін ұлтымызға жанашыр жандар қызмет қылып, ел басқаруы қажет. Сөйтіп қана тіл мәселесін түбегейлі шеше аламыз.
ҚАЗАҚ БРЕНДІН ҚАЛЫПТАСТЫРУЫМЫЗ ТИІС
– Қашанғы табиғи ресурстарға сеніп, шикізатты экспорттап отыра береміз. Қалай экономиканы әртараптандыруға болады?
– Қазақстанға 30 жылдан бері тартылған инвестиция көлемі – 370 миллиард доллар. Сол қаражаттың 90% шикізат секторына жұмылдырылыпты. Дәп қазіргі кезде ғарышты игеріп, нанотехнология саласын меңгеру қиын. Аралық өнімді өңдеуіміз қажет. Әлемде қазақтың төл брендін қалыптастырайық. Барынша аз шығынмен мол табыс көзін іздейік. Қазақ елінің экономикалық дамуына тікелей серпін беретін басым бағыттарын анықтап алайық.
Дәлірек: Ауылшаруашылық саласы, Туризм, Логистика. 20 миллион халқы бар елге бұл үлкен экономикалық дүмпу береді. Жаһандық экономикалық көштен қалып қалмауға негіз болады. Осыны жүзеге асырсақ, мұнай мен газға тәуелділіктен арыламыз.
Дамыған елдер ғылымға қатты көңіл бөледі. Жапония, Израиль, Германия ЖІӨ 4-5% ғылымға береді. Ал Қазақстанда бұл көрсеткіш – 0,3%. Өте ұят. Бұл түкке тұрмайды. Тым аз. Қазіргі уақытта 1% жеткіземіз деп талаптанып отырмыз. «Ғылымға қаржы бөлу ұлғайды» деп есеп береді. Бірақ әлі сең қозғалар емес.
Соңғы уақытта ҰҒА мемлекеттік статус беріп жатқандығы көңілге біраз үміт сыйлады. Сондай- ақ, стартап, ІТ жобалардың үлкен нәтижесі бар екендігін байқаймыз. Мобильді қосымшалар, банктердің жасап жатқан экожүйелері – бәрі тамаша. Бұл бізде бәсекелестік ортаның қалыптасып бара жатқандығын көрсетеді. Әлемде Kaspi.kz қосымшасы жоғары бағаланады.
Баламалы энергетика көздері бойынша да үлкен мүмкіндіктерімізді пайлаланайық. Күннен, желден қуат көзін өндірейік. Жаңа стандартқа сәйкес келетін компанияларды құратын болсақ, өркендейміз. Осыған ғылыми жетістіктерді қосып дамыту қажет.
Ғылыми институттар мен университеттегілердің жалақысы аз. Жұмыс жүктемесі көп. Сондықтан көптеген оқытушылар мектепке ауысып жатыр. Кейбір оқытушы- профессорлар қос университетте сабақ береді. Олар бұған айлық аз болғандықтан барып жүр. Өйткені, бала-шаға бағу оңай емес. Бұл да бір сынақ сияқты. Енді осы қалған мамандардың жалақысын арттыру қажет деп есептеймін. ЖОО оқытушыларының оқу жүктемесін қайта қарап, бір жерден қомақты айлық төленіп, ғылыммен де айналысуына жағдай жасау керек.