Банк секторын қандай өзгерістер күтіп тұр?

Банк секторын қандай өзгерістер күтіп тұр? Сурет: anatili.kazgazeta.kz

Мемлекет басшысы Қасым- Жомарт Тоқаев 2024 және 2025 жыл­ғы халыққа Жолдауларында банк секторын реформалау және заман талабына сай жаңа заң қабылдау туралы бастама көтерген еді. Елдің қаржы-экономикалық жүйесі үшін маңызды әрі күрделі сала болған­дықтан жаңа заңды қабылдау ұзақ­қа созылуда. Биыл қыркүйекте Мәжілісте ҚР Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі жаңа заңның жобасын таныстырды. Осыған орай мақалада агенттік ұсынған өзгеріс­терге талдау жасалмақ.

ӨЗЕКТІ МӘСЕЛЕЛЕР  ШЕШІМІН ТАБУЫ КЕРЕК

Банк секторын реформалау туралы экономистер мен қаржы саласының мамандары ұзақ уақыттан бері айтып келеді. Бұл мәселені Президент те ха­лыққа Жолдауларында көтерді. Соңғы екі Жолдауды талдай келе, мемлекет банктердің қоғамдағы миссиясын өз­гертуге бел буғанын байқаймыз.

Президент 2024 жылғы Жолдауда Банктер туралы жаңа заң қажет екенін айтқан. Құжатта экономикалық бел­сенділікті қолдау және финтех саласын қарқынды дамыту сияқты өзекті мәселе­лер шешімін табуы керек екенін мәлім­деген. Бұл ұсыныс арқылы мемлекет банктердің қоғамдағы миссиясы мен рөлін өзгертуге тырысуда.

Осы уақытқа дейін екінші деңгейлі банктер қаржы топтарының халық есебінен табыс табу көзі ретінде әрекет етті. Инвестицияны нақты секторға емес, тәуекелі төмен бағыттарға құйған­ды әдетке айналдырған. Бұған мемле­кеттік қолдау тетіктерінің әлсіздігі де себеп болғанын айта кеткен жөн. Сон­дықтан тәуекелсіз табыс табу банктерге тиімді болды.

Президент тапсырмасын орындау мақсатында Үкімет мүшелері 2025 жылы наурызда екінші деңгейлі банк басшыларымен кеңес өткізген. Онда келтірілген дерекке сүйенсек, еліміздегі банк активінің 21,2% ғана бизнесті не­сиелеуге жұмсалған. Керісінше, тұтыну­шылық несиелер көлемі соңғы жылда едәуір өскен. Мұның бәрі экономика­лық белсенділікке кері әсер етеді. Сон­дықтан Президент саланы реформалау­ды ұсынды. Енді жаңа заң қабылданса, банктер елдің экономикалық бел­сенділігін қолдау және цифрландыру мен ЖИ салаларын дамытуға үлес қосу­ға бет бұрмақ.

Цифрландыру бағытында отандық екінші деңгейлі банктердің жетістігі аз емес. Сөзсіз Каспий банк бұл бағытта көшбасшы болып саналады. Соңғы жылдары өзге де банктер өз қызмет­терін жаппай цифрландыруға көшті. Енді экономиканы несиелеу мен ЖИ саласына басымдық беру қажет.

ЖАҢА ЗАҢ ЖОБАСЫ:  САНДЫҚ ЖӘНЕ САПАЛЫҚ БАҒДАР

ҚР Қаржы нарығын реттеу және да­мыту агенттігі ұсынған заң жобасы қазіргі заңмен сандық және сапалық тұрғыда өзгеше.

2025 жылы 5 қыркүйекте Мәжіліс қарауына «Қазақстан Республикасын­дағы банктер және банк қызметі тура­лы» заң жобасы келіп түсті. Заң жобасы 9 бөлім, 23 тарау және 135 бапты қам­тиды. Ал қолданыстағы заң 1995 жылы қабылданған. Ол 2 бөлім, 10 тарау және 78 баптан тұрады. Көріп тұрғаны­мыздай, ұсынылған заң жобасы бөлімі, тарауы және бап саны бойынша қолда­ныстағы заңға қарағанда көлемді.

15 қыркүйекте Мәжілістің Қаржы және бюджет комитетінің төрайымы Татьяна Савельеваның жетекшілігімен «Қазақстан Республикасындағы банк­тер және банк қызметі туралы» заң жо­басы мен оған қаржы нарығын реттеу мен дамыту мәселелері бойынша ілеспе түзетулердің таныстырылымы өтті.

Жиында Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігінің төрайымы Мә­дина Әбілқасымова баяндама жасап, қолданыстағы заңның ескіргенін және 140 реттен астам өзгеріске ұшыраға­нын, соның салдарынан банк секторы­ның заманауи талаптарға сай емес екенін және қаржы технологияларының қарқынды дамымай жатқанын атап өтті.

БАСТЫ ЕРЕКШЕЛІК – БАНК МИССИЯСЫН ӨЗГЕРТУ

Заң жобасының негізгі ерекшелігі, жоғарыда атап өткеніміздей, банк­тердің миссиясын өзгерту. Агенттік төрайымы бұл заң жобасы банк ресурста­рын экономиканы қаржыландыруға белсенді түрде тартуға, бәсекелестікті арттыруға, қаржылық технологияларды дамытуға және цифрлық теңгенің құ­қықтық мәртебесін бекітуге, цифрлық активтерді реттеуге бағытталғанын айт­ты. Ал қолданыстағы заңның мақсаты басқа болған еді, ол – 1995 жылы тәуелсіз елдің тұрақты банк жүйесін құру үшін қабылданған. Бұдан бөлек, жобада мынадай ұсыныстар енгізілген:

• Екінші деңгейлі банктерді ли­цензиялаулың жаңа тәсілдері енгізілмек. Олар базалық және әмбе­бап банк лицензиялары. Базалық банк лицензиясы банк секторына жаңа қар­жы институттарын құруды ынталандыру үшін ұсынылған. Бұл шағын банктерді мемлекеттік реттеу тетігі болып санала­ды. Мұндай банктерге мемлекеттік қа­дағалау жеңілдетіліп, есептілік аз бол­мақ. Осылайша бәсекелестікті арттыру көзделуде.

• Цифрландыруға аса мән берілу­де. Заңда цифрлық теңгенің құқықтық мәртебесі бекітілмек. Сондай-ақ, құжат цифрлық қаржы активтерінің айналы­мын реттейді, қаржы технологиялары мен экожүйені дамытуға мүмкіндік бе­реді.

• Тұтынушылардың құқығы арта­ды. Заң жобасында банк өнімдерін тұ­тынушының құқықтарын қорғау тетік­т е р і е н г і з і л г е н . Тұтынушының құқықтарын қорғау мақсатында қаржы омбудсменнің бірыңғай кеңсесін құру көзделген.

Осылайша заң жобасы банк секто­рын заман талабына орай реформалау үшін дайындалған деп қорытынды жа­сай аламыз. Құжатта маңызды ұсыныс­тар енгізілген. Соған қарамастан, жыл соңына дейін өзгерістер мен түзетулер енуі мүмкін. Себебі, екінші деңгейлі банктердің де пікірлері ескерілгені жөн. Әсіресе, «жүйелік маңызы бар банк» институты мен мемлекет тарапынан банктерді дағдарыс кезінде құтқаруға байланысты өзгерістерге банктердің көзқарасы өзгеше секілді.

Сіздің реакцияңыз?
Ұнайды
0
Ұнамайды
0
Күлкілі
0
Шектен шыққан
0
Соңғы жаңалықтар

13:17

12:16

12:14

11:39

11:29

10:37

10:15

10:09

10:05

00:29

23:30

18:59

18:00

17:41

17:27

17:13

16:50

16:49

16:31

16:16

16:05

15:59

15:37

15:19

15:02